Határtalanul! program 2018-Erdélyi kirándulás

 

 

Előkészítő óra

A felkészítő órára a gyerekek ismereteket szereztek az adott tájegységekről, az odakapcsolódó történelmi, irodalmi eseményekről, tényekről. A foglalkozás során a felkészítő tanárok az ismereteket diavetítéssel közvetítették, majd a tanulók kooperatív tanulástechnika alkalmazásával sajátították el.

A vetélkedőn az utazáson résztvevő tanulók játékos, rejtvényes feladatlapot oldottak meg csoportmunkában. Előre megadott téma alapján, gyűjtőmunkát követően diavetítést készítettek a csoportok, majd bemutatták azt társaiknak. A vetélkedő végén táncházat tartottunk, néhány néptáncos alaplépést tanulhattak a diákok. A rejtvényfüzetet, amely az Erdélyről szóló ismereteket tartalmazta, kiosztottuk az utazáshoz.

Tanulmányi kirándulás

  1. nap

Nagyvárad

Ady-múzeum

Ady Endre életének főbb állomásait ismertette a múzeumigazgató, kiemelten a múzeum főbb kiállított eszközeihez kapcsolódóan. A gyerekek irodalmi tudásának felelevenítése után előre készített Ady idézettel alapoztuk meg a közös utazás kulturális hangulatát, mely a hazautazás utáni bemutató óra jelmondatává vált: „Vallom és hirdetem, hogy nincs értékesebb, hatalmasabb és szebb mint az élet.”

Kolozsvár, Marosvásárhely, Zetelaka

Kolozsváron megtekintettük Mátyás király szülőházát. Marosvásárhelyen jártunk a Teleki könyvtárban.

A diákok számára is nosztalgiaként hatott a Mátyás-mesék felelevenítése.

Ezt követően Marosvásárhely látványosságait tekintettük meg, kiemelten a Teleki könyvtárat.

Zetelaka

Szálláshely

A szálláshely elfoglalása után rövid beszélgetőkör közben fejtették ki a tanulók, hogy kinek mi tetszett a legjobban a nap folyamán, mi az amin a legjobban meglepődött, és mi az ami új információ volt a számára.

  1. nap

Parajd

Sóbánya és sószoros

A történelem során rengeteg híres és fontos személy szállt meg Parajdon, hogy a sóbánya jótékony levegőjét használja gyógyulásához. Ezen történelmi személyek átbeszélése újabb kapcsolódási pontot adott Magyarországhoz, hisz rengeteg vendég magyar származású volt. Mi is megnéztük a sóbányát.

Korond, Szováta

Korond: Székelykapuk, Szováta: Medve-tó

Korondon látogatást tettünk Páll Antal kerámiaműhelyében, ahol a diákok tapasztalatokat gyűjthettek az írókázással kapcsolatosan. Így ezzel is közelebb kerültek az erdélyi kultúrához és népszokásokhoz. A Medve-tó partján az érdekes földrajzi és biológiai adottságokat figyelhették meg a diákok.

Zetelaka

Szálláshely

Az est folyamán felkészültünk a következő napi programra: a farkaslakai Tamási Áron Általános Iskola meglátogatására. Összekészítettük az adományokat: tankönyveket, szépirodalmi könyveket, sportfelszerelést és taneszközöket. Megbeszéltük, hogy hogyan mutassák be a tanulók iskolájukat.

  1. nap

Farkaslaka

Általános iskola

Megismerkedtünk a fogadó iskolával, meghallgattuk az intézményvezető-helyettes ismertetőjét. Betekintést nyerhettünk a hetedik osztályosok életébe. Egy közös ismerkedős, játékos délelőttöt töltöttünk együtt. A tanulókkal való barátkozás során diákjaink megismerkedhettek az erdélyi iskolai szokásokkal és a diákok által használt érdekes kifejezésekkel.

Farkaslaka

Tamási Áron emlékhely

Meglátogattuk az erdélyi diákok kíséretében Tamási Áron szülőházát, ahol Tamási Áron életútját ismertette az ő leszármazottja. Bemutatta műveit, melyek az irodalmi tanulmányokhoz kapcsolódnak. Ezután a magyar diákok az erdélyi diákok részvételével megemlékezést tartottak az emlékműnél, ahol koszorút helyeztek el rövid verses műsor keretén belül.

Zetelaka

Szálláshely

A fárasztó napok után csoport munkában elevenítettük fel a gyerekek számára legizgalmasabb és legérdekesebb élményeket. Verses dalszöveggel írták le a diákok az elmúlt napok történéseit, mely lazább és könnyedebb hangulatot biztosított az est további részére.

  1. nap

Gyulafehérvár

Vár

Gyulafehérvári várban a történelmi ismereteken kívül látványos őrségváltás résztvevői lehettünk. Olyan érdekességekről hallhattak a gyerekek, amelyek a mai történelemkönyvekben nem szerepelnek. Így Gyulafehérváron megnéztük a Hunyadi család és Izabella királyné és Bocskai István síremlékét.

Déva

Árvaház

Az árvaház számára az iskolánk diákjai átadták az általuk összekészített játékokat, tankönyveket, tartós élelmiszereket és édességeket. Az árvaház vendégfogadója és egy diákja bemutatták az itt élők mindennapjait. Az árvaház lakóival való találkozás, rövid ismerkedés után a további tapasztalatokat és a diákok érzéseit még frissen a buszon megbeszéltük.

Budapest

Hugonnai Vilma Általános Iskola

A késő esti órákban érkeztünk az iskola elé.

Kirándulás után

Értékelő óra

Az értékelő órán a fotókból albumot, kiállítást készítettünk. PPT és diavetítéssel elevenítettük fel az élményeket. A kiránduláson megszerzett ismeretek visszacsatolásaként egy totót töltöttek ki a tanulók.

Témanap

A témanapon párhuzamosan négy csoportban más – más módszerekkel zajlott a többi tanuló bevonása az eseményekbe. Az egyik csoport, évfolyamonként egy – egy órában bemutatót tartott a lezajlott programokról diavetítés és élménybeszámoló keretében. Egy másik csoport, a megismert népi és nemzetiségi ételekből kóstolóval egybekötött tájékoztatót tartott a társainak. A harmadik helyszínen a megismert tájnyelvből készített szótárral ismerkedtek a tanulók. A negyedik helyszínen egy kiállításon történő tárlatvezetésen vettek részt a diáktársak. A témanapot egy jó hangulatú táncház zárta.